• Anuncios
  • Contacto
  • Español
  • English
CIGIDEN
  • NOSOTROS
    • El centro
    • Equipo
    • Investigadores
      • Investigadores
      • Personal de apoyo
      • Postdoctorados
    • Guía de Expertos 2020
  • INVESTIGACIÓN
    • Líneas de Investigación
      • L1. Amenazas por procesos de tierra sólida
      • L2. Amenazas por procesos de aguas superficiales
      • L3. Riesgo y resiliencia en sistemas complejos y redes
      • L4. Cultura del desastre y gobernanza del riesgo
      • L5. Evaluación socioeconómica para la mitigación del riesgo de infraestructura crítica
      • L6. Gobernanza Ciudadana
    • Proyectos
  • DIVULGACIÓN
    • Noticias
    • Cigiden en los medios
    • Columnas
    • Videos
    • Exposiciones
      • Chile territorio en movimiento
      • Desde el cielo
      • Desartes
  • PUBLICACIONES
    • Papers
    • Libros y manuales
    • Policy Papers
  • DESARTES
  • AGENDA
    • Seminarios y congresos
    • Conversatorios
    • Charlas y Talleres
No Result
View All Result
  • NOSOTROS
    • El centro
    • Equipo
    • Investigadores
      • Investigadores
      • Personal de apoyo
      • Postdoctorados
    • Guía de Expertos 2020
  • INVESTIGACIÓN
    • Líneas de Investigación
      • L1. Amenazas por procesos de tierra sólida
      • L2. Amenazas por procesos de aguas superficiales
      • L3. Riesgo y resiliencia en sistemas complejos y redes
      • L4. Cultura del desastre y gobernanza del riesgo
      • L5. Evaluación socioeconómica para la mitigación del riesgo de infraestructura crítica
      • L6. Gobernanza Ciudadana
    • Proyectos
  • DIVULGACIÓN
    • Noticias
    • Cigiden en los medios
    • Columnas
    • Videos
    • Exposiciones
      • Chile territorio en movimiento
      • Desde el cielo
      • Desartes
  • PUBLICACIONES
    • Papers
    • Libros y manuales
    • Policy Papers
  • DESARTES
  • AGENDA
    • Seminarios y congresos
    • Conversatorios
    • Charlas y Talleres
No Result
View All Result
CIGIDEN
No Result
View All Result

Reliability-Based Estimation of Traffic Interruption Probability due to Road Waterlogging

27 diciembre, 2018
in L5. Mitigación sustentable del riesgo, Papers, Publicaciones
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin

 

 

Investigadores y postdoctorados:
Tomás Echaveguren
Alondra Chamorro
Journal:
Journal of Advanced Transportation
Línea de investigación:
L5. Evaluación socioeconómica para la mitigación del riesgo de infraestructura crítica
Institución:
Universidad de Concepción
Pontificia Universidad Católica de Chile
Fecha:
2018
Link publicación:
Link
Abstract:

Floods afect road infrastructure physically and operationally, increase road user costs and road agencies cost, and eventually isolate communities. The research of the effect of foods on vehicular circulation is mainly focused on the stability of vehicles. There are few studies related to the regime of still water in the trafcability. In still water, the speed fow is low and does not compromise the vehicle stability. In this case, the vehicle’s wading height becomes relevant. This article proposes a procedure to estimate the traffic interruption probability caused by foods in roads, considering the still water regime. The procedure uses the first-order reliability method to estimate traffic interruption probabilities, based on the difference between the probability density functions (PDF) of still water depth (or waterlogging depth) and vehicle wading height. A specifc procedure to estimate the PDF of wading heigh based in the geometric characteristics of light and heavy vehicles was developed. The PDF for water depth was estimated using water level profle simulation sofware. The procedure was applied in the south of Chile. The PDF of wading height was obtained from a record of 166,155 vehicles tagged in open road tolls. The PDF of waterlogging depth was obtained from discharge records of 10 fuviometric stations. 42 probability curves were obtained for six vehicle classes and return periods between 4 and 500 years. The still water depth obtained for traffic interruption probability of 1,0 varied between 70 and 90 cm for light vehicles and between 110 and 150 cm for heavy vehicles.

Manuel Contreras-Jara, 1; Tomás Echaveguren, 1,2; José Vargas Baecheler, 1; Alondra Chamorro Giné, 2,3; and Hernán de Solminihac Tampier, 3,4

1 Laboratory of Transportation Systems Management (GESITRAN), Departamento de Ingeniería Civil, Facultad de Ingeniería, Universidad de Concepcion, Edmundo Larenas 219, Concepción, Chile
2 National Research Center for Integrated Natural Disaster Management (CIGIDEN), CONICYT/FONDAP/15110017, Avda. Vicuña Mackenna 4860, Santiago, Chile
3 Department of Construction Engineering and Management, School of Engineering, Pontifcia Universidad Catolica de Chile, Avda. Vicuña Mackenna 4860, Santiago, Chile
4 Latin American Center of Economic and Social Policies (CLAPES UC), Avda. Libertador Bernardo O’Higgins 440, Piso 13, Santiago, Chile

Related Posts

Cyclic behavior and design methodology of exposed base plates with extended anchor bolts

02/05/2023

Increasing resilience to catastrophic near-field tsunamis: systems for capturing, modelling, and assessing vertical evacuation practices

02/05/2023

A Community Disaster Resilience Index for Chile

02/05/2023

Projections of Beach Erosion and Associated Costs in Chile

02/05/2023

Suscríbete a nuestro Newsletter

Y te conectarás con toda la información de CIGIDEN.

Ubícanos

Av. Vicuña Mackenna 4860, Macul
Edificio Hernán Briones, 3er Piso
Campus San Joaquín, UC
Santiago de Chile
comunicaciones@cigiden.cl

Guía de expertos 2020

Nuestras plataformas

Encuéntranos

CIGIDEN 2020 - Todos los derechos reservados.

  • Announcements
  • Contact
  • Español
  • English
No Result
View All Result
  • NOSOTROS
    • El centro
    • Equipo
    • Investigadores
      • Investigadores
      • Personal de apoyo
      • Postdoctorados
    • Guía de Expertos 2020
  • INVESTIGACIÓN
    • Líneas de Investigación
      • L1. Amenazas por procesos de tierra sólida
      • L2. Amenazas por procesos de aguas superficiales
      • L3. Riesgo y resiliencia en sistemas complejos y redes
      • L4. Cultura del desastre y gobernanza del riesgo
      • L5. Evaluación socioeconómica para la mitigación del riesgo de infraestructura crítica
      • L6. Gobernanza Ciudadana
    • Proyectos
  • DIVULGACIÓN
    • Noticias
    • Cigiden en los medios
    • Columnas
    • Videos
    • Exposiciones
      • Chile territorio en movimiento
      • Desde el cielo
      • Desartes
  • PUBLICACIONES
    • Papers
    • Libros y manuales
    • Policy Papers
  • DESARTES
  • AGENDA
    • Seminarios y congresos
    • Conversatorios
    • Charlas y Talleres

CIGIDEN 2019 - All right reserved.